História - Revue o dejinách spoločnosti
Archív | Autori | Pokyny pre autorov | Predplatné časopisu | Knihy | Tiráž
 

Aktuálne číslo

Vážení priaznivci Histórie, redakcia časopisu pre Vás pripravila digitálnu knižnicu. Jednotlivé ročníky a čísla (do roku 2016) si môžete pozrieť vo Virtuálnej študovni.

História 6/2018

Vychádza 6x ročne

ISSN 1335-8316
(tlačené vydanie)

História - Revue o dejinách spoločnosti

Online kníhkupectvo BUX.sk

Práca v zahraničí, EÚ

Hurghada / Hurgada

Sharm El Sheikh

Mallorca

Rhodos

Cyprus

Úvodník

Žijeme vo svete reklamy a mediálnej komunikácie. Reklama vytvára vzťah medzi ekonomickou sférou života a spoločnosťou. V tomto zmysle fungovala už na začiatku racionálno-industriálnej civilizácie, v ktorej však jarmočný spôsob propagovania výrobkov už nestačil. Reklama, tak ako ju poznáme dnes, súvisela až so zmasovením výroby a konzumu tovarov. Je postavená na reťazci pozornosť - záujem - želanie konzumenta.

V 20. rokoch 20. storočia sa v Nemecku ujala metóda reklamy trhu, podľa ktorej reklama je spôsob preniknutia do mozgu más. V nacistickom Nemecku politická propaganda a reklamné metódy splývali. V USA, kde sa reklama zrodila, sa v 40. rokoch minulého storočia objavila v inovovanej podobe, ktorej účinnosť spočívala na vtipnom reklamnom texte. Zistilo sa, že tovary sa lepšie predávajú, ak sa v reklamách použijú ako herci významné osobnosti - celebrity. No na ten istý účel sa zneužívajú aj motívy významných umeleckých diel (napr. reklama na cestoviny s úryvkom Beethovenovej 9. symfónie).

Reklamní tvorcovia sa nerozpakujú použiť ako vyjadrovacie prostriedky aj motívy násilia, sexu či archetypy z podvedomia. Rafinovaným spôsobom vnucujú ľuďom, aby kupovali tovar, ktorý nepotrebujú, a sľubujú im, že len keď si ho kúpia, budú šťastní. Ba neváhajú ani ponižovať ľudskú dôstojnosť. Takým je reklamný šot istej nemenovanej firmy sľubujúcej v rámci dôchodkového sporenia bezstarostným mladým ľuďom, ktorí nesú na svojich pleciach vystrašených dôchodcov, šťastnú starobu. Vzbudzuje u mňa pocit, aký si pamätám z detstva pri čítaní rozprávky Dedova misa.

Človek dneška je bombardovaný (alebo manipulovaný?) nielen reklamou, ale aj informáciami masových médií. Už deti si osvojujú ich "jazyk" a sú zmätené, keď sa reálny svet nepodobá na virtuálny. Výpovedný je príklad švajčiarskych detí, ktoré boli prekvapené, keď videli skutočnú kravu, lebo nebola fialová ako v reklamnom šote na čokoládu Milka. Natíska sa otázka, či tieto virtuálne zlyhania otrasú našou dôverou v pravdivosť výpovede médií. Zdá sa, že nie, po čase na tieto mediálne prešľapy zabudneme. Azda je to tak aj preto, lebo elektronické médiá a ich bezhraničné možnosti nás jednoducho fascinujú svojou schopnosťou "bezbolestne" podať určité "pravdy", o ktorých by sme za iných okolností pochybovali. Príkladom tejto "mediálnej reality" sú nielen prezidentské voľby v USA v priamom prenose, ale aj reportáže z vojen. Poslednou mediálne známou vojnou s verným zobrazením boja bola vietnamská vojna. Naopak, vojna v Perzskom zálive bola svojím mediálnym charakterom prvou virtuálnou realitou. Opakované a nervy drásajúce zábery televíznych kamier priamo z atentátu na amerického prezidenta Johna F. Kennedyho roku 1963 pripomínali "smrť v priamom prenose". Je signifikantné, že v 21. storočí sa mediálna realita dotkla aj inštancie najsvätejšej a zdanlivo najkonzervatívnejšej - katolíckeho pontifika. Vďaka televíznemu médiu sme mali možnosť vnímať smrť pápeža Jána Pavla II. v priamom prenose aj s tisícami plačúcich ľudí na Námestí sv. Petra.

Dnes máme všetci naponáhlo. Žiadame okamžité a jednoduché odpovede aj na zložité otázky - a práve to využívajú médiá, najmä televízia, lebo aj jej čas je drahý. Diváci milujú správy, ktoré ich šokujú, zaujímajú, nenudia, teda šteklia ich zvedavosť. Preto sa im bulvár, tzv. telenovely ani reality show nikdy nezunujú. Konzument senzácií sa nepýta na ich pravdivosť, lebo tieto mydlové bubliny sú presne šité na mieru ilúzií širokej verejnosti.

Grécky boh Hermes bol bohom ciest, križovatiek, obchodu a prinášal ľuďom posolstvo - teda v našej terminológii bol bohom komunikatívnosti a komunikácií. No nezabúdajme, že bol aj bohom zlodejov a podvodníkov.

Vlasta Jaksicsová
Zástupkyňa šéfredaktora

HISTÓRIA - DARČEK - Mimoriadna ponuka pre nových odberateľov!

Počúvanie je nové čítanie


 

Virtuálna základňa a sprievodca milovníkov histórie!

Do Vašej pozornosti ďalej odporúčame:

Historický ústav SAV | Historický časopis | Historické štúdie | Forum Historiae | Slovanské štúdie | Slovenská historická spoločnosť pri SAV | SNKH | SDKSVE pri SAV | Dejiny.sk

Prehlásenie o ochrane osobných údajov získavaných cez internetové stránky

COPYRIGHT © 2000 - 2021 HISTÓRIA. ISSN 1335-8316, ISSN 2585-9080. ALL RIGHTS RESERVED. Made in Slovakia.